onsdag 19. oktober 2011

Norwegian Outlets målgrupper og mål

Målgrupper

Norwegian Outlet er en merkevareby med veldig mange målgrupper. Jeg har valgt ut målgruppen ungdom mellom 18 og 25 år nettopp fordi det er en ganske aktuell gruppe som også er veldig aktive i sosiale medier. Når man jobber med målgrupper er det viktig å klassifisere dem så man vet hvilke rettningslinjer man skal bruke for å nå nettopp disse.

Ved bruk av "The Social Techographics Profiles" blir denne klassifiseringen ganske lett.
(bildet er hentet her)












Når det gjelder ungdom mellom 18 og 25 år vil jeg putte de i følgende kategorier:


- Creators (skapere)
   - Skriver blogger
   - Laster opp bilder
   - Laster opp "hjemmelagd" video
   - Laster opp lyd

 Ungdom i alderen 18-25 er skapere! Hvis man går inn på for eksempel blogg.no sin toppliste, er så og si nesten alle topp-bloggerne i denne aldersgruppen. I dagens samfunn er det veldig populært å blogge og mange strever etter å komme på denne topplisten. Produkter som blir testet av bloggerne blir ofte populære blant leserne. YouTube filmer går også inn under denne kategorien. På YouTube kan man se alt fra morsomme videoer til musikk videoer. Mange bruker også dette nettstedet som musikkavspiller og til å videoblogge.


- Critics
  - Anmeldere
  - Kommenterer på blogger, forumer osv.
  - Redigerer innlegg på wikipedia

 Noe som inngår i det å (feks) ha en blogg er jo å kommentere på andre blogger for bl.a å tiltrekke seg nye lesere. Det er lettere å reagere på noe andre har skrevet, enn å sette seg ned og skrive selv. Målgruppen skal jo tross alt engasjere seg i det Norwegian Outlet velger å dele gjennom sosiale medier.


- Joiners 
   - Opprettholder egne profiler sosiale nettverk
   - Besøker forskjellige sosiale nettverk

En veldig stor andel (nesten alle) ungdom mellom 18 og 25 år er aktive i et eller annet sosialt nettverk. De fleste oppdaterer også ganske ofte. Facebook for eksempel går jo i bunn og grunn utpå å dele livet sitt med vennene sine. Man vil vise venner hva man driver med og hva slags ting man har vært med på gjennom bilder og statuser.


- Spectators (tilskuere)
   - Lesere ( Blogger, video, podcast, forum og anmeldelser)

Alle eller de fleste inngår vel i denne kategorien (tilskuere). Det er veldig lett å være tilskuer, det er også veldig underholdende. Jeg vil si at denne kategorien har flest "tilhengere".


Hva kan motivere ungdom 18-25 år til å delta i sosiale medier? 
 - Vel, sosiale medier er sosialt givende i form av at venner deler (som regel) bilder, "happenings" og aktuelle ting. Man kan holde seg oppdatert på hva vennene dine gjør uten at man nødvendigvis må treffe personene ofte. Det at man kan ha kontakt med venner som man kanskje ikke treffer så ofte gjør jo at man kanskje blir mer aktiv. Når man feks jobber eller studerer kan det bli lite med tid og derfor er det lettere å logge seg på et(eller flere) sosialt nettverk.

 - Informasjon blir spredt raskt. Hvis det skjer noe stort, (f eks 22. Juli) er det veldig lett å holde seg oppdatert på ting som skjer, NÅR DET SKJER! Du trenger ikke vente på at nettavisen skal bli oppdatert eller på papiravisen dagen etter.

 - Som tidligere nevnt så blir disse nettverkene oppdatert jevnlig av bl.a enkeltpersoner.

Jeg mener det finnes tre sosiale medier som denne målgruppen bruker mest tid på. Disse er Facebook, Twitter og YouTube. Derfor mener jeg at det er her Norwegian Outlet bør oppdatere og publisere nyheter. Hvis de klarer og bli populære blant denne målgruppen på disse sidene, vil de kanskje spre dette videre til andre målgrupper. Blogg er også et sosialt medium som bruker yppig blant denne gruppen. Derfor vil jeg si at opinionslederne for Norwegian Outlet er nettopp bloggerne! De blir også invitert på events som merkevarebyen arrangerer, nettopp fordi de når ut til mange og det er jo en super måte å markedsføre seg selv på (gratis).

Mål

Det er viktig for en bedrift å sette seg mål før man starter med "markedsføring" i sosiale medier.


Norwegian Outlet sitt overordnede mål: " Utnytte sosiale medier kostnadseffektivt for å bygge kundebaser og øke trafikken".


Kommunikasjonsmål: "Utnytte forskjellige sosiale nettsteder maksimalt for å nå målgruppen ungdom 18 - 25 år".


For at Norwegian Outlet skal kunne opprettholde kontakt med kundene og skape nye kunder, er det viktig at de holder publikum oppdatert med hva som skjer. Hvis de ikke gjør en god nok jobb og ikke oppdaterer og informerer nok vil de etterhvert miste "følgere". I neste innlegg går jeg inn på hvordan bedriften kan nå disse målene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar